
Google mengumumkan bahawa ia akan membenarkan kembali iklan berbau Bitcoin dan cryptocurrency untuk muncul di platformnya. Walaupun begitu, tidak semua kepentingan komersial yang berkaitan dengan mata wang maya ini dibenarkan oleh syarikat teknologi yang diketuai oleh Sundar Pichai.
Seperti yang dinyatakan di laman web rasmi, mereka menyatakan bahawa peraturan mengenai Iklan Produk dan Perkhidmatan Iklan Google hanya akan menjadi lebih lembut pada platform pertukaran kriptokalan tertentu. Lebih khusus lagi, hanya penyedia perkhidmatan yang dikawal selia dibenarkan untuk mengiklankan.
Selain itu, peraturan ini masih sah hanya di Amerika Syarikat dan Jepun. Gergasi teknologi yang dibentuk oleh Larry Page dan Sergey Brin mengatakan bahawa kemas kini dasar ini akan mula dilaksanakan pada bulan Oktober.
Kemudian, pengiklan harus melalui proses pensijilan terlebih dahulu oleh Google untuk menentukan negara mana tujuan iklan tersebut. Penyerahan sijil juga akan dibuka bulan depan sebaik sahaja dasar baru ini berkuatkuasa.
Walaupun kini terhad kepada dua negara, Google juga merancang untuk mengembangkannya secara global, dengan masa yang tidak ditentukan. Ini menjadikan dasar pengharaman iklan bau Bitcoin dan cryptocurrency lain hanya sedikit.
Pada bulan Mac, mereka telah mengumumkan bahawa ia akan melarang iklan untuk mejeng pada platformnya. Dasar ini hanya dilaksanakan pada bulan Jun.
Setakat ini, beberapa syarikat teknologi besar lain seperti Microsoft dan Twitter masih melaksanakan peraturan mengenai menyekat iklan untuk Bitcoin Cs. Adalah menarik untuk menunggu sama ada mereka akan melembutkan seperti Google atau tidak.
Imej pilihan dari : detikInet
Pautan asal / Sumber :
https://inet.detik.com/cyberlife/d-4231261/google-cabut-pemblokiran-iklan-bitcoin-cs?_ga=2.7745008.358074470.1539165845-1463700244.1537793223